Fa pocs dies tots ens vam llevar amb la noticia que la botiga d’esports Pedraforca tancava les seves portes a Igualada. Tots som conscients que és un establiment que forma part de l’ADN d’Igualada com tots els que fa anys que donen servei a la ciutat i malauradament han d’abaixar persianes. No vull posar el focus amb aquest en concret perquè podria posar-lo en qualsevol altre d’Igualada que s’ha trobat en la mateixa situació, que no en són pocs.
Tant bon punt vàrem saber la noticia, tots els que formem part d’aquest col·lectiu i tots els que ens estimem la ciutat ens entristíem profundament perquè sabem que és el reflex de la realitat que envolta el comerç local. Davant d’una situació en la que estem disconformes cal analitzar per què passa i com solucionar-ho:
Tots estarem d’acord vivim una situació complexa a nivell comercial i les principals causes són:
– L’aflorament de noves tecnologies i models de compra diferent al comerç local de tota la vida: el comerç online i les grans superfícies.
– El canvi de prioritats dels consumidors a l’hora d’escollir productes: El preu, la varietat, la facilitat per fer devolucions, etc. La crisi econòmica del 2008 va ser un punt d’inflexió en la prioritat dels valors del consumidor i algunes encara són vigents.
– Les dificultats econòmiques que suporten moltes famílies: Les famílies cada vegada tenen més despeses fixes -i més cares- com els impostos, l’habitatge, l’alimentació …
– El ritme de vida, la immediatesa: tot i que no hi ha res més ràpid que anar a la botiga a comprar, en el comerç online podem comprar quan volem i des d’on volem satisfent així les nostres necessitats al moment.
– L’augment de l’oferta: el bombardeig d’informació fa que l’oferta de producte passi a ser la del nostre municipi a tot el món.
– L’augment de la càrrega impositiva i despeses fixes dels petits comerços versus el comerç online: els costos fixes per tirar endavant un negoci petit són tan alts que qualsevol entrebanc pot fer-ne trontollar la seva viabilitat.
Vist així, ens podríem preguntar de manera lògica: el comerç local està mort? No, en absolut! Si bé és cert que es troba en una situació d’emergència, com fa temps que els comerciants anem predicant, no podem caure en el derrotisme i, per tant, cal afrontar-ho des d’una òptica municipal des de diferents punts de vista:
– Des de les associacions de comerciants, en soc una fervent defensora i admiradora, fent accions locals que ajudin a dinamitzar el comerç igualadí i a fer-lo present en el dia a dia dels consumidors.
– Des de l’ajuntament, fent polítiques d’habitatge, dinamització econòmica, seguretat, manteniment, il·luminació, urbanisme, activitats lúdiques complementàries… És imprescindible que Igualada tingui un full de ruta per fer una bona planificació a mig i llarg termini. Si la ciutat batega, el comerç també.
– Des de l’educació: Cal ensenyar a les noves generacions la importància del comerç de la seva ciutat, igual com s’ensenya la cultura i la historia d’Igualada als instituts. I d’aquesta manera, també, crear hàbits de consum a través d’iniciatives que ho posin fàcil.
– Des de el propi teixit comercial local, també cal fer autocrítica. Deixant enrere inèrcies que abans funcionaven i canviar-les per allò que els consumidors ens estan demanant a crits i que està a la nostra mà. És absolutament necessari que el comerciant aposti per tots aquells valors afegits que són inherents al comerç local i que el diferencia d’altres models de forma clara i contundent com la proximitat, l’assessorament, el tracte… També tenim l’exemple que grans negocis online estan obrint botigues físiques. Aprofitem doncs els avantatges que podem donar.
El comerç està patint i només serà amb una voluntat real del tots, des del més alt nivell polític fins la botigueta més petita que aconseguirem generar el clima necessari per revertir la situació i ser una proposta interessant pel consumidor final.