Avui la Diputació de Barcelona ha publicat els resultats complets de la segona edició del DIBAròmetre, una enquesta que inclou més de 35.000 enquestes a la ciutadania dels 310 municipis de la província de Barcelona, excloent la ciutat de Barcelona.
El Dibaròmetre és un projecte que té com a objectiu copsar la percepció de la ciutadania de la província de Barcelona en relació amb el seu municipi i els serveis que ofereix el seu ajuntament. L’estudi exposa dades per conèixer les opinions sobre l’impuls del bon govern, la participació ciutadana, la transparència o la tramitació electrònica, entre d’altres.
Les principals preocupacions d’Igualada
Un dels principals apartats de l’estudi proporciona dades referents a les principals preocupacions de la ciutadania amb el seu municipi, oferint la comparativa amb l’anterior DIBAròmetre per tal de poder comparar l’evolució. En el cas de la capital de l’Anoia aquestes són: L’atur amb un 13,2% (-3,5%), la seguretat ciutadana amb 12,5% (+0,9%), l’accés a l’habitatge amb un 8,5% (+4,3%), la gestió política i municipal amb 7,9% (+4,5%) i els impostos amb un 7% (+4,5%).
Les dues principals preocupacions continuen sent les de la mitjana de l’edició 20-22, però destaquen especialment els augments dels tres apartats següents, l’accés a l’habitatge, la gestió política i municipal i els impostos. Altres indicadors que, en canvi, que han patit un descens rellevant són la neteja, que pràcticament s’ha reduït a la meitat passant d’una anterior tercera posició amb un 9% a un 4,4%, el transport públic que ha baixat un 1% i la circulació i el trànsit que passa del 4,8% i de ser la quarta principal preocupació, a un 2,5% i una actual dotzena posició.
L’economia local empitjora en el darrer any
En la valoració referent a la situació econòmica i laboral, Igualada expressa uns resultats dolents en comparació amb la comarca, les ciutats similars i la província en general. Els ciutadans en ser preguntats per respecte a la situació econòmica actual del seu municipi, diria que en el darrer any ha millorat o ha empitjorat?, més de la meitat dels igualadins i les igualadines, el 50,3%, diu que ha empitjorat, i només un 19,8% creu que ha millorat. Un 14,6% creu que està igual i el 15,2% no sap o no respon.
Per comparar, en la mateixa pregunta a Vilanova del Camí un 35% dels enquestats ha respost que havia empitjorat (un 15% menys que a Igualada), una xifra similar a Santa Margarida de Montbui, on també un 34,5% creu que la situació ha empitjorat i un 31,1% ha millorat (un 11,3% més que Igualada).
Augmenta la percepció de poca transparència a Igualada
Un dels aspectes que també analitza l’enquesta és la transparència de cada Ajuntament, on els ciutadans poden respondre que ho és molt, bastant, normal, poc o gens. Mentre de forma general a la comarca i la resta de la diputació els altres ajuntaments milloren lleugerament en aquest apartat o es mantenen igual, Igualada empitjora significativament i els ciutadans que creuen que l’Ajuntament funciona de manera poc o gens transparent passen del 44,7% en l’edició 20-22 a un 58,8% actualment, un augment del 14,1%.
Per altra banda, els ciutadans que havien valorat positivament la transparència de l’Ajuntament d’Igualada que abans eren un 34%, ara es redueixen a un 25,5%, amb un descens de quasi 10 punts. A Montbui un 57,1% dels montbuiencs asseguren estar satisfets amb la transparència del seu Ajuntament i a Vilanova del Camí un 33,4%, amb un lleuger descens de 5,7% punts.
3 de 4 anoiencs estan contents de viure al seu municipi
Un 73% dels ciutadans de l’Anoia assegurar estar molt o bastant satisfet de viure al seu municipi i un 43,4% creu que el seu municipi ha millorat en el darrer any. Els principals serveis més ben valorats a la comarca són l’Enllumenat, la velocitat a internet, la recollida d’escombraries i cobertura telefònica.