febrer 21, 2025

Temps de lectura: 4 minuts

Arrenca la 13a edició del FineArt que omplirà Igualada amb 36 exposicions

ACN – El festival FineArt Igualada arrenca aquest divendres la seva 13a edició amb la programació de 36 exposicions i 27 activitats paral·leles. Enguany l’organització ha volgut posar la dona al centre de la fotografia, tant pel que fa a la participació majoritària de dones fotògrafes com també per la temàtica. Judith Prat és una de les fotògrafes que hi participen amb la mostra ‘Brujas’, que narra el feminicidi que va suposar l’anomenada caça de bruixes als Pirineus entre els segles XV i XVIII. Prat ha celebrat que el FineArt aposti enguany per les mirades femenines. “Les dones hem aportat noves mirades i noves històries que no s’estaven explicant. El món no poden seguir explicant-lo només els homes, tampoc en les imatges”, ha expressat.

Més d’una vintena de fotògrafs

Més d’una vintena de fotògrafs exposen les seves obres en la 13a edició del FineArt Igualada, especialment marcada per la mirada fotogràfica de les dones. I és que enguany hi ha majoria de dones fotògrafes que exposen, però també de temàtiques, moltes de les quals giren al voltant de la feminitat, la igualtat de gènere i la reivindicació dels drets de les dones.

Una d’aquestes exposicions és ‘Brujas’, de la fotògrafa de la Franja de Ponent Judith Prat. En una entrevista amb l’ACN, Prat ha explicat que la mostra parla del “feminicidi” que va ser la caça de bruixes als Pirineus entre els segles XV i XVII. “Qualsevol dona era una bruixa potencial i s’assassinaven sobre la base d’acusacions tan ridícules com que provocaven malalties o havien fet un pacte amb el diable”, ha denunciat. Després d’un llarg procés de recerca, Prat va adonar-se que l’Aragó i Catalunya eren dues de les zones on més s’havien assassinat dones acusades del delicte de bruixeria i això la va obligar a “enfrontar-se amb un Pirineu que per mi era amable i quotidià”.

Imatge ACN

Prat ha posat en relleu que aquelles dones han passat a la història com a “dones velles, lletges i malvades” i “no s’ha explicat qui eren en realitat”. “Ens ha arribat el discurs dels seus perseguidors i no s’ha explicat qui són, per això en aquesta exposició intento dignificar la seva memòria i explicar qui són”, ha remarcat. I ho fa amb fotografies fetes en els indrets on es van assassinar aquestes dones, però amb dones actuals que viuen en aquests territoris.

Una altra de les fotògrafes que participa en el festival FineArt és Carmenchu Alemán. Estrena la mostra ‘Hispania Sacra’, un treball fet en els darrers vint anys i que explora la iconografia simbòlica d’allò que és sagrat a Espanya i Portugal a través de les seves representacions rituals. Són fotografies en blanc i negre que “revelen la complexitat de la nostra identitat cultural” i que mostren “un passat que arriba a nosaltres i que, tot i la llunyania, influeix decisivament en el nostre present actual”, ha subratllat Alemán.

Donar visibilitat a les dones

Tot i que les dones són majoritàries en les escoles de fotografia, avui dia encara hi ha molts festivals i premis on només es reconeixen homes. Així ho denuncia Judith Prat, que celebra que el FineArt s’hagi dedicat enguany a les mirades femenines. “És important perquè les dones hem aportat noves mirades i noves històries que no s’estaven explicant”, ha remarcat Prat, que creu que “el món no es pot seguir explicant només des de la mirada masculina”.

Per la seva banda, Carmenchu Alemán creu que la situació està canviant, però lamenta que encara avui dia el percentatge de dones en exposicions, concurs o mostres col·lectives és molt petit. “Jo vaig néixer amb la idea que les dones érem igual que els homes i aquesta era la teoria. Però quan un s’enfronta a la realitat s’adona que aquesta idea mai ha estat certa”, lamenta aquesta fotògrafa navarresa.

  • PUBLICITAT:

  • Més notícies