L’Agència de Ciberseguretat de Catalunya impulsa aquest canal amb l’objectiu que la ciutadania estigui preparada per actuar davant de les estafes digitals.
L’Agència de Ciberseguretat de Catalunya ha posat en marxa un canal d’avisos i alertes de ciberseguretat a través de WhatsApp. Es tracta d’una prova pilot que té per objectiu facilitar a la ciutadania informació de servei sobre estafes i problemes de seguretat a internet que tenen una afectació massiva. De fet, ja fa temps que l’Agència té un espai web dedicat als avisos i les alertes de ciberseguretat i que en fa difusió a través de les xarxes socials. Ara, en paral·lel a la posada en marxa del canal de WhatsApp, també s’habilitarà en aquest espai web un formulari per tal que la ciutadania pugui avisar de les ciberestafes que detecti.
“Són dues mesures que busquen millorar la protecció de les persones i també construir una societat digital més empoderada”, ha subratllat la directora de l’Agència de Ciberseguretat, Laura Caballero. “Aquest canal servirà per estar al dia de les estafes que ens poden arribar en qualsevol moment, mentre que la bústia serà una eina on tothom es podrà dirigir per comunicar una ciberestafa”, ha afegit.
Un canal contra les estafes digitals
En els darrers anys, s’ha produït un increment important en les trucades fraudulentes, els correus electrònics i els missatges de text que intenten estafar la ciutadania. A més, s’han popularitzat altres amenaces cibernètiques fins ara minoritàries, com per exemple els fraus a través d’aplicacions de missatgeria com WhatsApp o Telegram, o a través de codis QR. Segons les dades del Ministeri de l’Interior, durant el 2024 es van denunciar a Catalunya 71.772 estafes cibernètiques, el que suposa gairebé 200 denúncies diàries.
Davant d’aquest panorama tan complex, l’Agència de Ciberseguretat considera essencial la sensibilització ciutadana per prevenir situacions de risc que afecten pràcticament tots els usuaris d’internet. Conèixer les diferents estafes digitals actives pot resultar molt útil per tal que els ciutadans estiguin preparats davant de situacions de perill: “La primera línia de defensa contra el cibercrim és estar ben informats i conèixer els aspectes bàsics per evitar enganys”, ha apuntat Caballero.