Igualada
febrer 20, 2025

Temps de lectura: 4 minuts

Igualada i les capitals del Penedès exigeixen una sola zona tarifària per al transport públic

ACN/Redacció- L’alcalde d’Igualada, Marc Castells, juntament amb els de Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès i el Vendrell, ha reclamat a la Generalitat la unificació del transport públic en una sola zona tarifària per a tota la vegueria del Penedès. Els batlles argumenten que el sistema actual frena la mobilitat interna i afecta la competitivitat del territori. A més, han exigit al Govern que defineixi un calendari i un pressupost per desplegar les millores aprovades pel Parlament la setmana passada.

En una trobada aquest dimecres a Vilafranca, els quatre batlles han celebrat que el Parlament aprovés de forma unànime la moció inicialment plantejada per Junts per millorar les infraestructures i la mobilitat penedesenca. “Des del territori vam fer un primer pas reivindicatiu i ara és una gran notícia que el Parlament ens faci costat”, ha destacat Francisco Romero, que ha demanat “aprofitar” l’embranzida política per a què el Govern concreti com i quan executarà allò que demana la cambra.

Si bé al text inicial els juntaires plantejaven unificar tarifàriament tot el Penedès en una sona zona i crear l’ATM Penedès, finalment aquests punts no es van incloure a la moció després de la negociació amb tots els grups. Els alcaldes han precisat que es van retirar “perquè això ja es pot aconseguir ara a través de l’ATM de Barcelona i Tarragona, i de l’AMTU”. “El que volem és que, quan algú es desplaci en transport públic dins la vegueria, sigui suficient un bitllet d’una zona i per a això no cal un instrument nou”, ha recalcat Romero.

El ‘metro’ del Penedès

Els alcaldes han recordat que, a la moció, el Parlament s’instava el Govern a afrontar millores a Rodalies, amb la posada en marxa d’una línia que uneixi Vilanova i la Geltrú amb el Camp de Tarragona, i allargant l’RT2 que ara va de Tarragona a l’Arboç per fer-la arribar a Vilafranca. Kenneth Martínez ha demanat reformular Rodalies al Penedès “per passar a considerar-ho un servei de metro, adequant les freqüències i instal·lacions”. Martínez ha definit el Penedès com “el cor del creixement demogràfic” de Catalunya i ha reclamat un transport públic ferroviari proporcional.

En la mateixa línia, els batlles també volen concreció sobre altres punts de la moció, com el desplegament de l’eix transversal ferroviari per desviar l’actual trànsit de mercaderies, o sobre les converses de la Generalitat amb l’estat espanyol per licitar i executar l’estació intermodal de passatgers a Vilafranca, la qual permetria l’aturada de trens Avant. Romero ha ressaltat que cal “passar de l’acord polític a la realitat” per tenir una “perspectiva real” de com es materialitzaran els compromisos.

Tenint en compte que el grup parlamentari del PSC va donar suport a la moció, els alcaldes socialistes del Vendrell, Vilafranca i Vilanova han donat per fet que els propers mesos el Govern de Salvador Illa començarà a concretar alguns dels punts aprovats a la cambra.

Entrar a l’AMB, una opció “llunyana”

D’altra banda, l’alcalde de Vilanova, Juan Luis Ruiz, s’ha mostrat escèptic a la integració del Garraf a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), una proposta que va fer fa dos anys Jaume Collboni i que aquesta setmana ha estat defensada pels presidents de Barcelona Global, el Cercle d’Economia i Foment del Treball.

Ruiz ha admès que la comarca té una “dinàmica metropolitana” per la proximitat amb la capital catalana, però ha defensat que també té una “realitat penedesenca”. “I qualsevol decisió que es prengui ho ha de tenir present”, ha subratllat, per advertir després que abans d’afrontar una integració a l’AMB “primer cal resoldre els dèficits estructurals de la segona corona metropolitana”. En aquest sentit, ha dit que ara s’està “molt lluny” de parlar de models conjunts de governança i ha defensat que primer cal desplegar “totalment” la llei de vegueries.

  • PUBLICITAT:

  • Més notícies