Les estafes telefòniques són cada vegada més freqüents, i constantment les autoritats fan campanyes de prevenció per evitar que les persones digitalment més vulnerables puguin caure en els paranys dels estafadors sense escrúpols. En els últims mesos, potser t’han trucat de “Indeed recursos humanos”, o fins i tot de coneguts portals laborals com Infojobs o Linkedin, per oferir-te una feina. Si no has respost i has ignorat la trucada, has pres la decisió correcta, perquè t’estaven intentant estafar.
El metode d’engany
Habitualment l’estafa comença amb una simple trucada d’un número visible, com ara el 612224447, 612279755 o el 603997328, i sempre amb una persona gravada a l’altre costat que de forma molt directa es presenta “Hola, soc de … “, amb el nom d’una empresa de recursos humans o un portal conegut, i “et truquem per oferir-te una feina que creiem que et pot interessar”. La trucada, que acostuma a ser de pocs segons, continua amb la persona de la cinta demanant-te que agreguis aquest número i consultis per l’oferta a través de WhatsApp on et donaran més detalls. Després el robot automàticament es desconnecta, deixant-te sense opció de preguntar ni demanar més informació. No enviïs cap missatge i bloqueja instantàniament el número.
Tot i que per a molta gent l’estafa pugui ser molt òbvia, n’hi ha d’altres que poden caure en el parany fruit del desconeixement de l’existència de l’estafa o d’un context personal que els pot portar a una confusió. És per això que la informació i l’alerta de l’existència d’aquesta estafa és cabdal per evitar que el màxim de gent possible caigui en aquests mètodes fraudulents.
Les estafes telefòniques no paren d’augmentar
Organismes com l’Institut Nacional de Ciberseguretat o l’OCU, l’Organització de Consumidors i Usuaris, alerten que en els últims anys les estafes telefòniques no paren d’augmentar en nous formats com els casos del vishing, on els estafadors aconsegueixen informació de les víctimes i la gravació de la seva veu amb paraules com “Sí” que posteriorment fan servir per suplantar la seva identitat, o el spoofing, on se suplanta la identitat d’entitats o associacions reconegudes mitjançant engignyeria social i simulen ser trucades del Banc o la companyia telefònica, on després d’un diàleg acaben robant informació de la víctima o provoquen que executi accions errònies.
Només del 2021 al 2022, el nombre d’estafes telefòniques va augmentar un 50% segons el Banc d’Espanya, duplicant els casos reportats en només un any. Tanmateix, una de les qüestions que més preocupa ara mateix a les autoritats són els mètodes utilitzats, cada cop més elaborats i amb clonacions si cal de números oficials.
Com evitar caure en estafes
És molt important que usuaris, autoritats i organismes, facin tots les accions necessàries per evitar la proliferació d’aquestes estafes. Les autoritats tenen l’obligació de perseguir els estafadors, i els organismes i corporacions aquí confiem les nostres dades, diners i informació, han d’aplicar protocols estrictes de seguretat al màxim nivell per evitar ser suplantats. No és pas casualitat que les principals multinacionals a escala mundial un dels valors que estan intentant comunicar amb més força els últims anys davant dels seus competidors sigui justament la seguretat.
En el cas dels usuaris, també tenim mètodes que ens ajuden a evitar caure en aquest tipus d’estafes o fins i tot a no ser-ne objecte. Per començar, cal ser molt curosos i primmirats a qui donem la nostra informació, instal·lar només apps segures, no registrar-nos en webs de dubtosa fiabilitat i no regalar les nostres dades a qualsevol. La nostra informació és sempre molt valuosa i hi ha molts estafadors interessats a obtenir-la, si cal pagant. És per això que ser estrictes en aquest àmbit ens facilitarà molt les coses en el camp de la seguretat.
Malgrat tot, sovint resulta impossible no ser objecte d’alguna estafa i, per tant, cal saber també com actuar davant d’elles. Només respon a les comunicacions habituals i en vies oficials. Tu millor que ningú saps on estàs registrat, quin és el teu banc, com contacta amb tu habitualment la teva teleoperadora, per tant, si detectes una comunicació oficial amb vies poc habituals, desconfia. El teu banc mai et demanarà que confirmis una transferència per WhatsApp ni els recursos humans de la teva empresa et trucaran amb una cinta gravada per comunicar-te novetats. És important detectar com contacten amb nosaltres de forma habitual, i desconfiar quan alguna empresa o organisme se surti del patró al qual ens té acostumats. Si això passa, no responguis, i contacta amb la companyia en qüestió com ho fas sempre, i pregunta pel correu, trucada o missatge que has rebut, ells podran confirmar-te si era legítim.
I finalment, desconfia dels “grans anuncis” inesperats, dels premis, les ofertes extraordinàries o les devolucions màgiques d’hisenda. Els estafadors sempre generen reclams extraordinaris per aconseguim que caiguem en els seus paranys. No interactuïs amb l’estafa quan aquesta t’ataqui i tingues sempre les teves contrasenyes ben protegides. En ciberseguretat, la prevenció és el teu millor aliat.